[responsive-menu menu="yoga-sidebar"]

Over onze lessen

In het Libra Yogahuis kun je de volgende yoga- en pilateslessen volgen:

Yin Yoga

Een rustige les die zich richt op het oplossen van spanningen en ruimte maken in je lichaam en je geest. Veel liggende en zittende houdingen die wat langer worden aangehouden, in een rustig tempo terwijl je toch intensief met je hele lichaam bezig bent en waarmee je (weer) leert voelen, ervaren, bewegen en ontspannen met je ademhaling als gezonde basis.[read more="lees meer" less="lees minder"]
De Yin Yogalessen zijn voor iedereen te doen, maar zeker niet 'gemakkelijk'. Iedere houding is nl. aan te passen aan jouw mogelijkheden op dat moment. Er wordt gebruik gemaakt van allerlei hulpmiddelen zoals bolsters en blokken om het jezelf makkelijker te maken, zodat je je volledig kan overgeven aan een houding.  Daarnaast komen er soms tussendoor korte yang (actievere) houdingen voorbij en maken we af en toe een uitstap naar de meer klassieke yoga, maar dan wel heel rustig. Altijd met de nadruk op in alle rust voelen en ervaren.

De Balans Yin Yogalessen worden gegeven door Hennie, de Libra Yinyoga worden gegeven door Alies. Deze lessen zijn vergelijkbaar maar met kleine accentverschillen per docent.

Geschikt voor: rustig tempo, toegankelijk voor vrijwel iedereen, ongeacht ervaring of conditie, voor gezonde en fitte mensen, alsook voor mensen met fysieke klachten.[/read]

Libra Yoga

Een meditatieve maar ook zeer praktisch toepasbare vorm van yoga met veel aandacht voor mindfulness, waarbij de oefeningen als doel hebben om je lichaam sterk en soepel te houden, spanningen op te lossen en je gedachten en emoties tot rust te brengen. Klassieke yogahoudingen in een rustige flow, worden aangevuld met langer aangehouden Yin yogahoudingen .
[read more="lees meer" less="lees minder"]

Een stil moment, langzaam tot rust komen in lichaam en geest, aandacht besteden aan de combinatie van beweging en ademhaling, zo begint iedere les. Vervolgens oefen je met yogahoudingen in een rustige 'flow' met als doel je spieren sterk en soepel te maken, meer kracht te ontwikkelen en je houding te verbeteren, daarna is er tijd voor verstilling en ontspanning in de Yin houdingen die ook de gewrichten en de dieper gelegen (bind)weefsels soepeler maken en ruimte geven. Ook is er tijd voor het 'navoelen' van de houdingen (rustperiode waarin je het effect van de bewegingen kan waarnemen). Er worden ondersteunende middelen zoals kussens, dekens, bolsters en blokken gebruikt en waar nodig passen we de houding aan aan jouw mogelijkheden.

Geschikt voor: rustig tempo, toegankelijk voor vrijwel iedereen, ongeacht ervaring of conditie, voor gezonde en fitte mensen alsook voor mensen met enige fysieke klachten.[/read]

Dru Yoga

Ook wel ‘yoga van het hart’ -  zachte, vloeiende en toch krachtige bewegingen en bewegingsreeksen. De vloeiende combinatie van beweging en ademhaling werkt meditatief en verstillend en helpt tegelijkertijd je eigen latente energie vrij te maken. Dru betekent ‘het stille punt”.
[read more="lees meer" less="lees minder"]

Soms zijn er in de flow van de bewegingen momenten waarop die energie (sterk) voelbaar is. Ook in het stille navoelen aan het einde van een beweging of bewegingsreeks kun je soms een intense ervaring van energie of diepe stilte hebben. Visualisaties en affirmaties bij de reeksen en houdingen helpen je bij de bewustwording van deze energiestromen. Het bewegen op het ritme van je ademhaling helpt je om op een rustige, aandachtige en natuurlijke manier de juiste spierbalans te hervinden of te behouden en om je houding te verbeteren. Het ‘in beweging brengen’ en bewegen van de rug speelt hierin een centrale rol. Het tot rust brengen van de adem en het aandacht en ruimte geven aan een meer volledige ademhaling, geeft ook ons hart rust en ruimte.Bij Dru yoga wordt veel gewerkt aan en met ‘de kracht van het hart’; niet voor niets wordt Dru yoga ook ‘yoga van het hart’ genoemd.

Geschikt voor: rustig tempo, toegankelijk voor vrijwel iedereen, ongeacht ervaring of conditie, voor gezonde en fitte mensen alsook voor mensen met enige fysieke klachten.[/read]

Hatha Yoga

In deze les leer en beoefen je de klassieke yogahoudingen, voor een gezond en sterk lichaam van binnen en van buiten.
[read more="lees meer" less="lees minder"]

Hatha yoga is eigenlijk de ‘basis’ yoga. Vanuit deze vorm van yoga zijn allerlei vormen en variaties van yoga ontstaan. Bij Hatha yoga beoefenen we ‘asana’s’, stabiele comfortabele houdingen. Je brengt je lichaam in de houding en focust dan op je ademhaling. Na een bepaalde tijd kom je weer uit de houding en geef je je lichaam even tijd om te herstellen. Hatha yoga is erg goed voor het verbeteren van je algehele welzijn, het flexibeler maken van je wervelkolom en het verlengen van je spieren. Tevens leer je je lichaam hoe het zich na inspanning weer kan ontspannen, iets waar we in het dagelijks leven vaak te weinig tijd voor nemen. De zonnegroet en pranayama (ademoefening) zijn onderdeel van deze les en ook fysiek uitdagende houdingen zoals de hoofdstand worden aangeleerd.

Geschikt voor: dit is een actieve les voor mensen met een redelijke tot goede lichamelijke conditie, die graag d.m.v. fysieke uitdaging rust en ontspanning willen ervaren.[/read]

Vinyasa Flow

In deze les doe je yogahoudingen in een lekker actieve flow. Op het ritme van je ademhaling kom je in beweging en train je je spieren en uithoudingsvermogen. [read more="lees meer" less="lees minder"]

Vinyasa is een yogavorm die is ontstaan vanuit de Ashtanga Yoga, een actievere, 'yang' vorm van yoga. Bij Vinyasa Yoga beweeg je je van de ene houding naar de andere, waardoor een flow ontstaat. De bewegingen tussen de houdingen zijn zo belangrijk als de houdingen zelf. Het idee hierachter is om de concentratie te verdiepen en het lichaamsbewustzijn te vergroten gedurende de hele les. Ademhaling speelt een centrale rol bij Vinyasa Flow Yoga. Op het ritme van de ademhaling beweeg je steeds weer naar een andere houding, waar je 5 ademhalingen in blijft. Vinyasa Flow Yoga is daardoor iets uitdagender dan Hatha Yoga.

Vanwege deze intensiteit zijn deze lessen korter dan onze andere lessen.

Geschikt voor: deze les is gemiddeld actief, het tempo ligt hoger dan bij de meeste andere lessen, de les is daardoor geschikt voor mensen met een redelijke tot goede lichamelijke conditie, die fysieke uitdaging zoeken en daarnaast ook rust en ontspanning willen ervaren.[/read]

Mindful Pilates

In deze les doe je Pilatesoefeningen op de 'yogamanier', met veel aandacht! Je doet vooral oefeningen die je buikspieren, lage buikspieren en het bekkengebied sterker maken [read more="lees meer" less="lees minder"]

Pilates is een groepsles die veel in sportscholen gegeven wordt, waarbij het accent ligt op het trainen van je houding, je flexibiliteit en je lichaamsbewustzijn. De oefeningen versterken je ‘powerhouse’ en in yoga kennen we dit als het hara-gebied.

Omdat Pilates je bewust maakt van de werking van je lichaam en omdat je traint binnen je eigen mogelijkheden, sluit deze bewegingsmethode mooi aan bij de yogalessen die wij geven, vooral voor mensen die wel houden van een beetje fysieke uitdaging!

Mindful Pilates is bovendien een vorm waarbij er extra aandacht is voor je ademhaling en bewust bewegen, niet alleen met je lichaam maar ook met je mind. Het ervaren van kracht, stabiliteit én ontspanning staat voorop.

Vanwege de intensiteit van deze lessen zijn deze iets korter dan onze andere lessen.

Geschikt voor: deze les is gemiddeld actief, het tempo ligt hoger dan bij de meeste andere lessen, de les is daardoor geschikt voor mensen met een redelijke tot goede lichamelijke conditie, die fysieke uitdaging zoeken en daarnaast ook rust en ontspanning willen ervaren.[/read]

 

Kijk voor een algemene omschrijving van yoga, de verschillende yogavormen en de opbouw van de lessen ook even bij ‘over yoga’

Meer weten over yoga voor kinderen, tieners en ouder&kind? Kijk dan hier !