Over Yoga

[responsive-menu menu="yoga-sidebar"]

Over Yoga

Yoga in het Libra Yogahuis

Hieronder lees je meer over yoga in het algemeen, de opbouw van een yogales en voor wie yoga geschikt is.

Er bestaan vele vormen van yoga. Bij ons kun je onderstaande yogavormen volgen (soms wordt in een les een combinatie gemaakt):

Hatha Yoga – klassieke yogahoudingen, staand, zittend en liggend, waarbij de focus kan liggen op kracht, balans en/of lenigheid. Een hatha yogales kan qua tempo variëren van heel rustig tot heel actief (ook wel poweryoga genoemd). Er is veel aandacht voor de juiste houding (bewust gebruik van je spieren) en een ontspannen ademhaling. Soms uitgevoerd als losse oefeningen, soms in een vloeiende reeks (flow). Een klassieke serie oefeningen is de Zonnegroet, die inmiddels ook vele variaties kent >> in onze lessen: Vinyasa Flow Yoga, Libra Yoga, Hatha Yoga

Yin Yoga – voornamelijk zittende en liggende houdingen die langer worden aangehouden zodat er meer tijd is om je grenzen te verkennen op een zachte, ontspannen manier waarbij de nadruk ligt op het ontspannen van de spieren, het losmaken van de diepere weefsels, maar ook volledig in de houding aanwezig zijn met je aandacht en navoelen. Een goede aanvulling voor meer actieve yogavormen of andere sporten of naast eenzijdige fysieke belasting in het dagelijks leven >> in onze lessen: Yin Yoga, Yinyang Flow Yoga, Libra Yoga, Libra Yin Yoga,

Dru Yoga – veel staande houdingen die vloeiend in elkaar overgaan, op een geconcentreerde en subtiele manier werken met energiestromen in je lichaam. Maar ook meer klassieke yogahoudingen, en er is tijd voor navoelen na een houding of reeks. Kenmerkend voor dru yoga is dat de ledematen nooit helemaal gestrekt worden, maar altijd zacht blijven. Een vriendelijke en toegankelijke vorm van yoga, die ook wel wordt omschreven als ‘een reis naar binnen, naar je ‘stille punt’ en ‘yoga van het hart’  >> in onze lessen: Dru Yoga

Opbouw yogales

Hoewel er natuurlijk verschillen zijn per les, is de opbouw van een yogales meestal ongeveer als volgt:

  • rustige start met bijv. een korte meditatie of ademoefening
  • doen van asana’s (yogahoudingen) - er bestaan vele yogahoudingen en in de lessen wordt altijd een combinatie gemaakt van verschillende houdingen, zoals voorover-, achterover- en zijwaartse buigingen, heupopeners, omgekeerde houdingen en torsies (draaiingen). Daarbij kan het accent liggen op balans, op flexibiliteit of op kracht. Er wordt veel aandacht besteed aan de combinatie van beweging en ademhaling.
  • voor en/of na de asana's: pranayama (adembeheersings-) oefeningen – soms gericht op het normaliseren en volledig maken van de ademhaling, soms met een specifiek doel zoals energie losmaken, reinigen, kalmeren, balanceren.
  • afsluiting met diepe ontspanningsoefening, visualisatie of geleide meditatie (of een combinatie daarvan).

Voor wie?

Al onze lessen zijn geschikt voor beginners en gevorderden. Er zijn mensen die al jaren naar tevredenheid lessen volgen, en steeds komen er weer nieuwe mensen bij. De praktijk leert dat in de vaste groepen de verschillende ‘ervaringsniveaus’ snel op elkaar afgestemd worden. In principe volg je een vaste les bij je eigen docent, maar natuurlijk ben je welkom om af en toe een andere les te komen ervaren! Zo kun je makkelijk kennismaken met verschillende yogavormen op één vertrouwde plek en kiezen wat op dit moment het beste bij jou past.

Je hoeft niet bang te zijn dat je niet fit, lenig, jong of slank genoeg bent om yoga te beoefenen. Er zijn geen spiegels in de zaal en of je nou in je comfortabele joggingbroek of in een hippe legging oefent, het maakt bij ons allemaal niets uit. Kom zoals je bent en en neem tijd voor jezelf. In onze lessen oefenen mensen met allerlei verschillende achtergronden, leeftijden en beweegredenen samen voor een gezonder en soepeler lichaam en een ontspannen balans tussen lichaam en geest!

Wil je meer weten over de achtergrond en het doel van yoga? Klik dan hier en lees hieronder verder