[responsive-menu menu="mindfulness-sidebar"]

Individuele mindfulnesstraining

Minder piekeren, beter leren omgaan met stress of pijn en meer genieten van het leven – wie wil dat nu niet?

In onze hectische wereld moeten we vaak heel veel (van onszelf) en hebben we soms het gevoel dat we ons leven op de automatische piloot leven en vaak maar half aanwezig met onze aandacht. Door allerlei omstandigheden die we als stressvol ervaren - werk, relaties, ziekte, pijn - reageren we dikwijls op een manier waar wijzelf maar ook anderen last van hebben, of we stoppen onze emoties juist ver weg in onszelf. In beide gevallen neemt de stress vaak alleen maar toe en zitten we mentaal en fysiek niet goed in ons vel. Soms leidt dat er zelfs toe dat we ons continu moe voelen, somber of geïrriteerd.

Zou het niet fijn zijn om dat patroon te doorbreken en meer bewust te leven? Meer oog te hebben voor wat er echt speelt, in jezelf en om je heen. Om meer stil te staan bij de zaken die er echt toe doen. Om niet alleen maar te denken en doen maar om ook te voelen en ervaren wat voor jou echt belangrijk is? Mindfulness kan je daarbij helpen.

Mindfulness betekent ‘leven met aandacht’, bewust zijn in het hier-en-nu, in plaats van steeds met je aandacht in het verleden of in de toekomst. Mindfulness betekent ook niet-oordelen, vertrouwen en aanvaarding. Dat is zeker niet makkelijk, maar wel iets wat iedereen kan leren! Het is geen wondermiddel tegen alles, maar het leert je wel om beter om te gaan met de drukte, met pijn, met stress en om meer tevredenheid in je leven te ervaren.Dit kan tijdens een mindfulnesstraining van enkele weken, waarbij je samen oefent maar vooral ook zelf aan de slag gaat. De effecten van deze trainingen zijn inmiddels wereldwijd wetenschappelijk onderzocht, met een aangetoond positief effect. Steeds meer artsen en andere zorgverleners raden daarom deelname aan een training aan.

Individueel vs groepstraining

De mindfulnesstraining is oorspronkelijk opgezet als een groepstraining en het oefenen in een groep heeft beslist een toegevoegde waarde, zoals de herkenning, het delen en het leren van de overeenkomsten en verschillen. Toch kan het soms een goede keuze zijn om de mindfulnesstraining individueel te volgen, bijvoorbeeld wanneer er specifieke omstandigheden zijn waardoor het oefenen in de groep niet wenselijk is, of wanneer het qua planning niet lukt om een groepstraining te volgen of wanneer men op korte termijn wil starten.

Inhoud 
De training bestaat uit 8 één-op-één bijeenkomsten van circa 1,5 uur, waarin je diverse vaardigheden aanleert die jou gaan helpen om bewuster om te gaan met je gedachten en emoties, om meer ontspannen te leven. We oefenen met begeleide lichaams- en ademmeditaties (zittend, liggend en lopend) en bespreken inzichten uit de moderne psychologie. Tijdens de bijeenkomsten bespreken we ook het huiswerk en jouw ervaring met de oefeningen, waarbij de nadruk ligt op wat je tegen komt bij het oefenen, wat jou helpt en wat jou hindert. Het is geen therapie en je bepaalt zelf wat je wilt delen met de trainer.

Het huiswerk is een belangrijk deel van de training , omdat je nieuwe vaardigheden alleen aanleert door heel veel te oefenen. Je ontvangt een werkboek met duidelijke instructies en video- en audiomateriaal waarmee je zelf thuis aan de slag kan. Ga er vanuit dat je hiermee 45-60 minuten per dag bezig bent (soms aan één stuk, maar soms ook te verdelen in korte oefeningen). Als je daar op dit moment geen tijd voor kan vrijmaken, is het af te raden om de training te volgen. Niet geheel vrijblijvend dus, deze training. Maar je zal zien dat je na verloop van tijd deze uren steeds meer als tijd voor jezelf gaat ervaren, een cadeautje voor (en investering in) jezelf!

Naast de 8 bijeenkomsten is er gelegenheid om mee te doen met een stiltedag, waarbij de deelnemers onder begeleiding meerdere technieken oefenen in stilte, wat de aandacht nog meer bij de eigen ervaring brengt.

De individuele mindfulnesstraining wordt gegeven door Alies Verlind, ervaren yogadocent en bevoegd mindfulnesstrainer.

Wanneer
De sessies worden in onderling overleg gepland en wanneer gewenst kan een training dus op korte termijn starten.

Kosten
€ 495 inclusief uitgebreid werkboek en luisterbestanden om thuis mee te oefenen. Korting voor Yogahuisleden t.w.v. 1 maand yogalessen d.w.z. de training kost je € 459! Schrijf je je binnen 1 maand na afloop van de training in voor de yogalessen, dan krijg je de eerste maand gratis (en dus alsnog de korting).

Het is ook mogelijk om de individuele training uit te breiden naar 2 of 3 personen, die zich samen inschrijven. De kosten zijn dan resp. € 395 /€ 345 per persoon, met dezelfde kortingsmogelijkheden als hierboven beschreven.

Wil je een factuur ontvangen om de kosten en btw zakelijk te kunnen aftrekken, dan worden de kosten verhoogd met 21%.

Aanmelding
Meer weten of direct aanmelden voor deze trainingen kan via onze contactpagina.
Na aanmelding volgt een intakegesprek waarin we samen kunnen bepalen of deze training, op dit moment, geschikt voor je is. Na betaling van het voor jou geldende bedrag ben je definitief ingeschreven.

Vind je deze training te duur, of wil je liever samen met anderen oefenen? Je kunt je ook aanmelden voor een groepstraining.