[responsive-menu menu="mindfulness-sidebar"]

Groepstraining Mindfulness&Yoga

Minder piekeren, beter leren omgaan met stress of pijn en meer genieten van het leven – wie wil dat nu niet?

In onze hectische wereld moeten we vaak heel veel (van onszelf) en hebben we soms het gevoel dat we ons leven op de automatische piloot leven en vaak maar half aanwezig met onze aandacht. Door allerlei omstandigheden die we als stressvol ervaren - werk, relaties, ziekte, pijn - reageren we dikwijls op een manier waar wijzelf maar ook anderen last van hebben, of we stoppen onze emoties juist ver weg in onszelf. In beide gevallen neemt de stress vaak alleen maar toe en zitten we mentaal en fysiek niet goed in ons vel. Soms leidt dat er zelfs toe dat we ons continu moe voelen, somber of geïrriteerd.

Zou het niet fijn zijn om dat patroon te doorbreken en meer bewust te leven? Meer oog te hebben voor wat er echt speelt, in jezelf en om je heen. Om meer stil te staan bij de zaken die er echt toe doen. Om niet alleen maar te denken en doen maar om ook te voelen en ervaren wat voor jou echt belangrijk is? Mindfulness kan je daarbij helpen.

Mindfulness betekent ‘leven met aandacht’, bewust zijn in het hier-en-nu, in plaats van steeds met je aandacht in het verleden of in de toekomst. Mindfulness betekent ook niet-oordelen, vertrouwen en aanvaarding. Dat is zeker niet makkelijk, maar wel iets wat iedereen kan leren! Het is geen wondermiddel tegen alles, maar het leert je wel om beter om te gaan met de drukte, met pijn, met stress en om meer tevredenheid in je leven te ervaren.Dit kan tijdens een mindfulnesstraining van enkele weken, waarbij je samen oefent maar vooral ook zelf aan de slag gaat. De effecten van deze trainingen zijn inmiddels wereldwijd wetenschappelijk onderzocht, met een aangetoond positief effect. Steeds meer artsen en andere zorgverleners raden daarom deelname aan een training aan.

Yoga, daar kun je van alles over vinden op deze website. Yoga maakt altijd deel uit van de 'klassieke' mindfulnesstraining, maar in de training die we aanbieden in het Yogahuis is hier een grotere rol voor weggelegd, omdat in onze ervaring juist yoga voor veel mensen een zeer effectieve manier om via bewuste beweging tot stilte en aandacht te komen, toegankelijker dan 'stilzitten'. Ook leren we je via yoga-oefeningen om bewuster adem te halen, een belangrijke sleutel tot meer ontspanning in lichaam en geest!

Daarom bieden we nu de Yoga & Mindfulnesstraining aan: een volledige 8-weekse mindfulnesstraining, met elke week een yogales. Geschikt als kennismaking met yoga, maar ook als verdiepend traject als je al yogalessen volgt!

Inhoud 
De training bestaat uit 8 bijeenkomsten van 3 uur, waarin je samen met een groep van max. 10 personen diverse vaardigheden aanleert en oefent, die jou gaan helpen om bewuster om te gaan met je gedachten en emoties, om meer ontspannen te leven. Elke bijeenkomst begint met een rustige yogales van ca 45-60 minuten. Daarna oefenen we in de groep met begeleide lichaams- en ademmeditaties (zittend en lopend) en technieken uit de moderne psychologie. Tijdens de bijeenkomsten bespreken we ook het huiswerk en wisselen we ervaringen uit, waarbij de nadruk ligt op wat je tegen komt bij het oefenen, wat jou helpt en wat jou hindert. Het is geen therapie of praatgroep en je bepaalt zelf wat je wilt delen.

Het huiswerk is een belangrijk deel van de training, omdat je nieuwe vaardigheden alleen aanleert door heel veel te oefenen. Je ontvangt een werkboek met duidelijke instructies en video- en audiomateriaal waarmee je zelf thuis aan de slag kan. Ga er vanuit dat je hiermee 45-60 minuten per dag bezig bent (soms aan één stuk, maar soms ook te verdelen in korte oefeningen). Als je daar op dit moment geen tijd voor kan vrijmaken, is het af te raden om de training te volgen. Ook is het uitgangspunt dat je in principe alle bijeenkomsten aanwezig bent. Niet geheel vrijblijvend dus, deze training. Maar je zal zien dat je na verloop van tijd deze uren steeds meer als tijd voor jezelf gaat ervaren, een cadeautje voor (en investering in) jezelf!

Rond de 6e bijeenkomst is er een stiltedag, waarbij de deelnemers onder begeleiding meerdere technieken oefenen in stilte, wat de aandacht nog meer bij de eigen ervaring brengt.

De Yoga & Mindfulnesstraining wordt gegeven door Alies van Renesse, ervaren yogadocent en bevoegd mindfulnesstrainer.

Wanneer
Op zaterdagmorgen van 10.15 -  13.15 uur.

Een nieuwe training gaat in het voorjaar van 2018 van start, met de volgende oefendata:

volgt zsm

(Wanneer je een bijeenkomst echt niet kan bijwonen is er eventueel de gelegenheid om deze tegen een meerprijs als individuele sessie in te plannen).

Kosten

  • Inclusief uitgebreid werkboek en luisterbestanden om thuis mee te oefenen: € 295
  • Korting voor Yogahuisleden t.w.v. 1 maand yogalessen d.w.z. de training kost je € 259
  • Nog geen lid, maar schrijf je je binnen 1 maand na afloop van de training in voor de yogalessen, dan krijg je de eerste maand gratis (en dus alsnog de korting).

 

Wil je een factuur ontvangen om de kosten en btw zakelijk te kunnen aftrekken, dan worden de bedragen verhoogd met 21%.

Deze training wordt niet vergoed door zorgverzekeraars.

Aanmelding
Meer weten of direct aanmelden voor deze trainingen kan via onze contactpagina.
Na aanmelding volgt een intakegesprek waarin we samen kunnen bepalen of deze training, op dit moment, geschikt voor je is. Na betaling van het voor jou geldende bedrag ben je definitief ingeschreven.

Komen de dagen/data van deze training je niet uit, maar zou je wel graag een training willen volgen? Laat het ons weten! We houden je dan op de hoogte van nieuwe data, dagen en tijden. Je kunt je ook aanmelden voor een individuele training.